Om du startar en blogg med mål att tjäna pengar, kan du göra en marknadsanalys för att kunna få maximal utdelning på din blogg. Varför ska du göra en marknadsanalys och hur?

Bloggen

På sätt och vis är det lätt att skapa en blogg och tjäna pengar. Allt du behöver är att skaffa dig en egen blogg för ungefär 150 kronor. Jämfört med många andra affärsverksamheter behöver du inte ha ett stort kapital när du börjar, men i verkligheten är det självklart inte lika lätt. I så fall hade var och varannan människa varit bloggare. För att skapa en framgångsrik blogg måste du tänka på rätt sätt redan från början. En bloggare är en företagare – du måste alltså tänka på din blogg som om den vore ett företag, som ett kafé eller ett hunddagis. Det är många som har startat bloggar och lyckats tjäna pengar. Tänk vad skönt att kunna sitta hemma i soffan och blogga samtidigt som du lyssnar på skön musik. Om du tycker om att arbeta och lyssna på musik underlättar det att använda trådlösa hörlurar som du kan hitta hos teknikdelar.se.

Vad ska du blogga om?

Om du ska starta ett kafé eller ett hunddagis bör du först göra en marknadsanalys, för att se om det finns en efterfrågan på din produkt eller tjänst. Konkurrensen på internet är mycket stor, vilket innebär att du också bör göra en marknadsanalys innan du startar din blogg. Många gånger har vi en tendens att bli inspirerade av det som redan fungerar, som mode- och mobilbloggar som har lyckats. Det innebär att det finns många bloggar på nätet som handlar om just mode, smink, klimatsmarta tips och vardagsteknik som mobiler och datorer. Om den bloggaren kan tjäna 5000 kronor i månaden på att skriva om de senaste trenderna eller nya appar, varför ska då inte du som har lika mycket kunskap också klara av det? Så är det många av oss som tänker. Problemet är att vi då konkurrerar på en mycket stor marknad där det redan finns många bloggar.

Smal blogg

Om du verkligen vill lyckas med din blogg måste du skapa en mycket smal blogg, och helst utifrån aspekter eller ämnen som mycket få skriver om. Om du tycker om hundar, kan det vara ganska självklart att vilja starta en hundblogg. Eftersom hundar är ett stort intresse i Sverige, finns det redan flera hundbloggar. Du måste i så fall lyfta fram ett särskilt ämne kring hundar, som du märker saknas på nätet. En smal aspekt, som till exempel hundförsäkring, kommer inte att få 10 000 besökare varje dag, men de personer som letar efter hundförsäkringar kommer att läsa din sida. För att lyckas med din blogg bör du alltså först göra en marknadsanalys och hitta ett ämne med liten konkurrensen – och sedan starta din blogg.